Witam !

W niedalekiej przyszłości powstanie tu małe co nieco o motocyklach i moich trasach motocyklowych.

Celowo nie będzie tu żadnych "fajerwerków" stylistyczno - graficznych. Więcej, będzie zdecydowanie "szaro" - nudzi mnie bowiem, wielominutowe oczekiwanie - aż jakieś "cudo" się załaduje. Jeżdżę na jednośladach już czternasty rok, ale na sprzęt inny niż etatowe MZ, stać mnie było dopiero, trzy lata temu. I tak: Po terenie jeżdżę wysłużonym (wciąż naprawianym) KLR-em (Kawasaki). Podróżowałem nim zresztą do ubiegłego sezonu - wtedy to "przesiadłem" się na Yamahę TDM 850. Wspaniały motocykl w trasę - szczególnie na górskich szosach, jeździło mi się nią wspaniale. Niestety próba zjechania na gorszą drogę (dukty) od razu odejmowała frajdę z jazdy.
A na kamienistych górskich drogach, czepiałem się podłoża moim układem wydechowym.
Postanowiłem zmienić maszynę, na coś na prawdę poważnego.
W niemieckiej prasie motocyklowej pojawiły się pozytywne testy nowej Hondy - Dużego podróżnego Enduro W jednym z testów, Honda ta, pokonała nawet, co godne podkreślenia - w niemieckim piśmie! królową (wg. samych Niemców oczywiście) dalekich tras - BMW R 1100 GS.

Zamieszczam dane porównawcze BMW 1100 GS i Hondy XL 1000 V "VARADERO"

MODEL BMW R 1100 GS Honda XL 1000 V
pojemność w cm3 1085 996
Moc w KW (KM) 59 (80) 70 (95)
Moment obrotowy w Nm przy (obrotach) 97 (5250) 101 (6000)
Pojemność zbiornika paliwa (rezerwa)w litrach 24 (4,7) 25 (4)
wysokość siodła w cm 84 84
Masa pojazdu gotowego do jazdy w Kg (Honda "suchy") 243 220
Masa dopuszczalna w Kg 450 451
Prędkość maksymalna w Km/h 195 200
przyspieszenie od zera do 100 km/h 4,3 3,7
Zużycie paliwa w l przy 90km/h 4,6 5,0

Dane o BMW zaczerpnąłem ze oficjalnej strony internetowej(adres powyżej). Dane o Hondzie Varadero z folderu reklamowego Hondy. Proszę nie traktować ich jako prawdę objawioną - często spotykam dość sprzeczne informacje, szczególnie jeśli chodzi o wagę pojazdu I tak na przykład, w niemieckim magazynie "Motorad", zamieszczono test porównawczy BMW i Hondy. Podane są następujące parametry (zmierzone podczas ich testu):


Model BMW R-1100 GS HONDA VARADERO
Masa pojazdu zatankowanego i gotowego do drogi w kg 262 256
Moc silnika KW (KM) 67 (90)! 71 (96)
Maksymalny moment obrotowy Nm (obroty) 110 (5200) 108 (5600)
Prędkość maksymalna solo (z pasażerem)w km/h 202 (194) 196 (188)
Przyspieszenie 0 - 100km/h w sek. 3,9 3,7
Przyspieszenie 0 - 180km/h w sek. 17,1 14,8
Elastyczność 60 - 100 km/h (nie podano biegów) w s. 4,7 4,5
Elastyczność 100 -140 km/h w s. 4,9 4,8
Elastyczność 140 - 180 km/h w s. 8,9 8,0
Wskazania prędkościomierza przy 50/100/130 km/h 47/97/127 48/96/125
Zużycie paliwa 100/160 km/h w l. 5,6/7,8 5,5/7,6
Zużycie paliwa w "terenie" w l. 6,7 6,5
Teoretyczny zasięg w "terenie" (w km) 373 385


Jak widać BMW w rzeczywistości ma "lepsze" parametry niż podaje sama fabryka. Szczególnie moc i moment obrotowy są wyraźnie korzystniejsze niż dane fabryczne. W przypadku Hondy różnice nie są już tak wyraźne.
... W sieci znalazłem takie oto zdjęcie Hondy:

Honda Varadero
W Niemczech dostępne są już pierwsze akcesoria do Hondy Varadero (do innych motocykli oczywiście jest ich całe mnóstwo)
I tak Firma "Hepco & Becker" ma w swojej ofercie osłonę silnika i zbiornika paliwa (defakto, plastikowych osłon, pod którymi kryją się miedzy innymi chłodnice). Nie wiem czy można to jeszcze nazwać gmolami. Niemniej polecam gorąco, ze względu na koszt ewentualnych napraw jak i estetykę. Podrapane osłony w Varadero na pewno nie dodadzą jej "terenowego" charakteru. Można także zamówić stelaże pod kufry i same kufry.
Firma Touratech oferuje kilka pożytecznych dodatków jak i parę gadgetów. Z pożytecznych wymienię: aluminiową osłonę silnika (od spodu - nie wymaga zdjęcia oryginalnej - plastikowej). Poczekałbym jednak, aż ktoś wyprodukuje jedną pełną osłonę silnika - bo, firmowy plastik to raczej dekoracja. Jest duża torba na zbiornik, z bocznymi sakwami - specjalna do Varadero. W ich ofercie są również Roadbooki, GPS i odpowiednie akcesoria do nich. Ale to już są dodatki uniwersalne.
W przygotowaniu jest osłona silnika (i owiewek) Firmy "Five Stars". Nie ustalili jeszcze jej ceny.
Nie znalazłem firmy, która oferowałaby filtr powietrza K & N. Czyżby K & N jeszcze takowego nie produkował ?

Przetestowałem już Hondę Varadero - jest super.

Na razie jest na dotarciu i nie mogę przetestować górnego zakresu obrotów. Dolny jest ok. Motocykl ciągnie bowiem od samego 'dołu'" Przy za wysokim biegu nie dusi się tylko powoli obroty pną się do góry.

Na razie, poza pisaniem tekstu, nie wiele jeszcze umiem, w związku z tym podaję kilka linków do stron związanych z motocyklami A oto i one:

Strona Hondy - amerykańska - taka sobie
Strona Motocykli Ducati
Strona Yamahy
Strona Bimoty
Strona motocykli Kawasaki
Strona Motocykli Suzuki (D)
Strona Motocykli Triumph
Strona Motocykli KTM
Strona Motocykli Buell
H.D.
Strona Motocykli BMW (D).



Podane linki są sprawdzone i działają (dnia 5 lutego 1999)


Na razie nie wiem dlaczego aplet podaje o jeden miesiąc "do przodu lub do tyłu"